Mama In Shape Sublogo | Claudia de Loor Lifestyle
Mama in Shape | Claudia de Loor Lifestyle

Sporten tijdens de zwangerschap en na de bevalling

Veel vrouwen willen gedurende de zwangerschap blijven sporten en na de bevalling zo snel mogelijk weer fit zijn. Een zwangerschap en bevalling vragen echter heel wat van je lichaam. Het is dan ook verstandig om voldoende rust te nemen en het sporten tijdens en na je zwangerschap verantwoord aan te pakken. Hoe doe je dat? Claudia de Loor Lifestyle biedt in samenwerking met de Core Academy het PowerMama trainingsprogramma aan, speciaal voor vrouwen die willen sporten tijdens de zwangerschap en/of na de bevalling.

Mama in Shape | Claudia de Loor Lifestyle

Waarom deelnemen?

Als je tijdens je zwangerschap of na je bevalling wilt sporten en niet weet waar je rekening mee moet houden, kunnen er blijvende lichamelijke klachten ontstaan. Gemiddeld één op de vier volwassen vrouwen heeft last van klachten aan de bekkenbodem zoals ongewild urineverlies tijdens inspanning en drie op de tien vrouwen houdt na de eerste zwangerschap een lichte diastase (wijking van de buikspieren). Bij meerdere zwangerschappen neemt de kans op een diastase toe. Een verzakking of prolaps is ook een nare klacht die kan ontstaan door verkeerd trainen. Om dit te voorkomen hebben je buikspieren en bekkenbodemspieren tijdens en na de zwangerschap extra aandacht nodig. Als je buikspieren na de bevalling nog niet hersteld zijn of je bekkenbodemspieren nog niet sterk genoeg zijn is het van belang daar éérst aan te werken. Tijdens de trainingen van het Powermama Programma wordt hier door middel van verschillende oefeningen aandacht aan besteed. Het doel van de trainingen is om fit te blijven tijdens je zwangerschap en je na de bevalling klaar te stomen om (weer) deel te nemen aan reguliere trainingsprogramma’s. Daarnaast laten we je kennismaken met CrossFit. Je hebt na afloop een goede basis opgebouwd op het gebied van kracht en uithoudingsvermogen en je weet waar je op moeten letten tijdens het sporten. Zo beheers je een goede ademhaling, co-contractie spierkorset en heb je een goed bewegingspatroon.

Logo Core Academy | Claudia de Loor Lifestyle
Power Mama | Claudia de Loor Lifestyle

Wat houdt het in?

Het trainingsprogramma richt zich op het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen. We starten met uitleg over houding, diastase en bewegingspatronen. Ook bespreken we de zwangerschap en bevalling en de gevolgen die je daar van kunt ondervinden. We bekijken wat jouw sterke en zwakke kanten zijn en waar je meer aandacht aan kunt geven. Tijdens de trainingen werken we aan een sterke core, het versterken van grote spiergroepen en de bekkenbodemspieren. Dit alles door middel van functionele bewegingen. Ook maak je elke week kennis met CrossFit fundamental movements zoals air squat, front squat, shoulder press en deadlift. Het PowerMama Programma is samengesteld door de Core Academy en is afgestemd met een verloskundige en een bekkenfysiotherapeut. De trainingen worden gegeven door een gecertificeerde trainer die gespecialiseerd is in sporten tijdens en na de zwangerschap.

Voeding

Tijdens het Mama in Shape programma komt voeding tijdens de zwangerschap uitgebreid aan bod.
Wat kun je beter niet eten? En welke voedingsstoffen heb je juist nu (extra) nodig? Ook is het belangrijk bepaalde supplementen te slikken voor een optimale ontwikkeling van je kindje.
En niet onbelangrijk, hoeveel extra kcal heb je nu eigenlijk echt nodig per trimester? In een gepersonaliseerde app kun je dit bijhouden en weet je dus zeker dat je voldoende binnenkrijgt maar ook niet teveel zodat je niet onnodig veel aankomt tijdens je zwangerschap. Hoe fijn is dat?!

Online Mama in Shape

Vanwege de Corona situatie wordt het Mama in Shape programma op dit moment alleen online aangeboden. Het mama in Shape programma is een online 8 weekse traject dat bestaat uit:

  • uitgebreide 1 op 1 intake via Zoom
  • gepersonaliseerde app met wekelijks nieuwe trainingen
  • gepersonaliseerde app met overzicht voeding
  • wekelijks online groepscoaching via Zoom waarbij wekelijks de training en een nieuwe topic wordt besproken;

 

week 1; buikspieren en diastase
week 2; ademhaling
week 3; bekkenbodem
week 4; voeding
week 5; spierkorset
week 6; bekken
week 7; mom posture
week 8; functionele beweging

 

  • Online community; tips en ervaringen uitwisselen met andere zwangere vrouwen
  • Set weerstandsbanden met Mama in shape logo; hiermee kun je je trainingen overal ter wereld uitvoeren.
  • Bonus; eenmalig 1 op 1 online coaching 30 minuten; wil je meer weten over een bepaalde topic en/of training, dan kun je deze coaching sessie inzetten.

 

Bij aanmelding ontvang je de speciale Mama in Shape weerstandsbanden die ervoor zorgen dat jij je training altijd en overal kan doen. Bovendien kun je hiermee zelf bepalen hoe zwaar je een oefening maakt.

Voor wie?

Het PowerMama programma is voor vrouwen die zwanger zijn, recent zijn bevallen en voor vrouwen die tot twee jaar na de bevalling het sporten willen oppakken. Bij een vaginale bevalling zonder complicaties kun je in principe na 6 weken al beginnen met sporten. Bij een keizersnede is dit meestal 8 tot 10 weken. Vrouwen die al aan CrossFit doen of al enige tijd sporten, maar klachten ervaren aan buik, rug, bekken of bekkenbodem, zijn ook welkom om mee te doen.

Wanneer?

Dinsdagavond 15 juni 19.00 uur

Locatie: gymzaal Mozartlaan Doorwerth